Mrkněte na nový web nejen s pychologickými články Arienn.cz ! ;)

Základní poznatky o autismu

29. července 2012 v 22:26 |  Autismus
Co je autismus?
Jedná se o vrozenou mentální poruchu, projevující se špatnými sociálními interakcemi, narušenou komunikační schopností a opakujícími se vzorci chování. Autismus se projevuje už v raném věku. Děti trpící tímto postižením jsou nekomunikativní, snadno se rozruší a mají velmi špatnou představivost. Nerozumí svým vlastním pocitům. Často v něčem vynikají nebo se usilovně věnují jedné a té samé činnosti, například stále rovnají věci do nejobvyklých struktur, malují obrázky pouze na jedno téma nebo něco neustále počítají.


Jak poznáme autismus u dítěte?
  • Opožděný vývoj řeči nebo naopak mluví brzy a velmi zvláštně ("dospělácky")
  • Když něco chce nebo se mu něco nelíbí, křičí a projevuje se velmi afektovaně
  • Působí dojmem, že neslyší (nereaguje na své jméno, na pokyny, často své okolí téměř ignoruje)
  • Nic neukazuje, nepředvádí se a nemává, nehraje s rodiči dětské hry jako paci paci apod.
  • Nekamarádí se s ostatními dětmi

Terapie
Za pomoci terapie lze projevy autismu zmírnit tak, aby se dítě více socializovalo a bylo schopno fungovat v normálním životě i v dospělosti. Tato porucha však zcela vyléčit nelze.


Příklad:

Po narození nebyly s Davidem žádné větší problémy. Choval se jako normální zdravé dítě, vše nasvědčovalo správnému vývoji. Kolem druhého roku však nastal zvrat. Špatně spal, bez příčiny křičel, byl velmi agresivní a ubližoval svým rodičům. Od dětí v jeho věku se začal výrazně odlišovat. Rok poté mu byl diagnostikován autismus.

Neměl rád doteky lidí, včetně svých rodičů. Do školky nechodil, protože špatně vycházel s ostatními dětmi. Na ulici nedbal na nebezpečí a na zavolání neslyšel, pro rodiče bylo velmi těžké ho ohlídat. Začal se velmi zajímat o tramvaje, fascinovaly ho. Kreslil jejich obrázky, o nic jiného zájem neprojevoval. Když se někdo pokusil mu obrázek vzít, stropil hysterickou scénu, kopal kolem sebe a byl agresivní. Takové záchvaty byly časté, pokud se mu něco nelíbilo.

Ve škole seděl sám, s nikým se nechtěl bavit. Naučil se jízdní řády všech tramvají nazpaměť a velmi rád je odříkával. Projevoval se jako schopné samostatné dítě s neobvyklou pamětí. Svým rodičům nikdy neřekl, že je má rád nebo že k nim vůbec něco cítí. Odmítal dělat domácí úkoly, nechápal, k čemu mu je vědět tolik věcí o různých oborech, když chce být stejně řidičem tramvají.

Po základní škole vystudoval dopravní učiliště. Ani na střední ho zájem o tramvaje neopustil, stále maloval jejich obrazy. Teď, v dospělosti, pracuje jako řidič tramvaje. Dělá přesně to, co ho baví, ačkoliv se to zdá neuvěřitelné.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama